Intareste-ti sistemul imunitar cu o nutritie pe baza de plante

Avand in vedere raspandirea continua a COVID-19, multe persoane si-au consolidat relatia dintre nutritie si imunitate. O dezvoltare binevenita si incurajatoare, in ciuda circumstantelor negative. Din pacate, totusi, acest interes a deschis usa catre o multime de informatii confuze, inselatoare sau chiar false.

Sa ramanem la dovezi, incepand cu cea mai fundamentala observatie: Cei care prezinta cel mai mare risc de a contracta boli respiratorii, cum ar fi COVID-19, sunt cei cu sistemul imunitar compromis sau slabit.

Deci, cum ne putem consolida imunitatea?

fructe pentru sistemul imunitar

Mai multe fructe si legume

Un studiu organizat in mod controlat a cautat aceasta intrebare la pacientii varstnici, care prezinta in general cel mai mare risc de a dezvolta infectii respiratorii. Pacientilor repartizati la intamplare grupului experimental au fost solicitati sa isi creasca consumul de fructe si legume la cinci portii pe zi.

Intre timp, cei din grupul de control au fost incurajati sa continue dieta lor normala, adica, mai aproape de doua portii pe zi. Rezultatele, desi poate nu surprinzatoare, au fost clare: cei care au mancat mai multe fructe si legume au vazut o crestere semnificativa a nutrientilor critici pentru sistemul imunitar, cum ar fi in vitamina C, licopen si zeaxantina, precum si un raspuns anticorp semnificativ imbunatatit dupa vaccinare.

Cercetatorii concluzioneaza ca exista o legatura intre acest scop dietetic realizabil si functia imunitara imbunatatita.

Mananca mai putine grasimi

Intr-un alt studiu, cercetatorii au investigat efectele dietelor cu continut ridicat de carbohidrati, cu continut redus de grasimi, 26 % din calorii din grasimi si diete cu continut scazut de grasimi 15% din calorii din grasimi, urmate in trei faze de sase saptamani. A patra faza a inclus restrictia de calorii. Au ajuns la concluzia ca dietele cu continut scazut de grasimi combinate cu pierderea in greutate ar putea avea: un efect benefic asupra imunitatii mediate de celule. Mai mult, alte cercetari consolideaza aceasta relatie intre dietele cu continut scazut de grasimi si imunitatea imbunatatita.

Un studiu a observat chiar o legatura intre dietele cu grasimi reduse 20% din calorii si activitatea crescuta a celulelor ucigatoare naturale, o componenta importanta a raspunsului pe care sistemul imunitar  il are la cancer.

ceai verde pentru sistemul imunitar

Alimente integrale, stil de viata bazat pe plante

Aceste efecte pozitive sunt indeosebi incurajatoare, deoarece au fost obtinute prin modificari relativ modeste ale dietei. Cu alte cuvinte, modificarile studiate mai sus nu reprezinta nici dieta optima, nici raspunsul imun optim. Comparativ cu schimbari mai cuprinzatoare, cum ar fi cele obtinute printr-o dieta cu continut scazut de grasimi, alimente integrale, bazate pe plante, care contin aproximativ 10% din calorii din grasimi, protocoalele de 15 si 20% din grasimi studiate mai sus sunt moderate.  Totusi, arata o capacitate semnificativa de a imbunatati raspunsurile imune.

Desigur, un sistem imunitar puternic nu va garanta niciodata o recuperare rapida si completa in fiecare caz, in special atunci cand vine vorba de virusi noi precum COVID-19. Trebuie, de asemenea, respectate precautiile normale si sfaturile. Iar alti factori de viata, cum ar fi somnul, exercitiile fizice si igiena personala buna sunt foarte importante.

Dar intarirea sistemelor noastre imunitare nu poate decat sa ajute si exista o multitudine de dovezi care indica acelasi lucru: ceea ce mancam conteaza. Pe langa studiile de interventie mentionate mai sus, aceasta include mai multe studii epidemiologice pentru mai multe categorii de boli.

Pe scurt, cu cat consumam mai multe alimente vegetale intregi, in special fructe si legume, cu atat mai bine. Cu cat consumam mai putine grasimi, cu atat mai bine. Cu cat ne apropiem de aceste recomandari, la fel ca in cazul unei diete cu continut scazut de grasimi, cu atat mai bine.

Alimente care stimuleaza imunitatea?

In cele din urma si pe langa aceste recomandari mai generale, mai multe alimente si bauturi specifice au fost asociate cu un raspuns imun imbunatatit, inclusiv:

  • Usturoi
  • Ceai verde
  • Kiwi
  • Ciuperci

Cu toate acestea, un cuvant de precautie, aceste alimente nu ar trebui considerate extraordinare decat izolat. Capacitatea dietei de a consolida imunitatea nu trebuie atribuita doar proprietatilor acestor alimente individuale, ci si relatiei sinergice dintre fiecare componenta pe care o contin. Ca intotdeauna, efectele lor de imputernicire vor fi cele mai profunde atunci cand sunt consumate ca parte a unei diete largi si diverse.

 

Search

octombrie, 2020