Trofeele Anim’est isi asteapta castigatorii: singurul festival de film de animatie din Romania isi anunta titlurile din competitiile internationale de lungmetraj, scurtmetraj si de studenti. Cele cinci lungmetraje vor aduce in competitie tot atatea sortimente de animatie, trecand prin rotoscoping, anime, 3D sau animatie stop-motion cu papusi, iar zecile de scurtmetraje din celelalte doua competitii internationale vor electriza cele noua zile de festival cu cele mai proaspete productii, fie ele opera animatorilor cu experienta sau a studentilor.
„Ceea ce veti vedea anul asta in competitia de lung metraj va fi o calatorie interesanta in trecut, prezent si viitor, acoperind cam tot ceea ce este actual in animatia internationala. De la alb-negrul stilizat a lui Alois Nebel pana la incursiunea in lumea fantastica din Calatoria spre Agartha. Anul acesta Anim’est a stabilit un record de scurtmetraje primite pentru competitia internationala: 900 de intrari. Cele 45 de scurt metraje selectionate in competitia internationala reprezinta un mix intre cele mai frumoase povesti si cele mai diversificate stiluri de animatie de la stop motion la 3D si CGI (computer graphic imagery). Nici competitia studenteasca nu se desminte. Este o placere si o provocare sa privesti povestile transpuse in imagini animate si neconventionale ale studentilor care aduc astfel un suflu nou in lumea animatiei”, a declarat Mihai Mitrica, directorul festivalului.
Dupa ce a avut premiera anul trecut la Venetia (in afara competitiei) si s-a plimbat prin festivaluri ca Toronto sau Karlovy Vary, Alois Nebel (r. Tomáš Lunák) va fi proiectat in premiera nationala in competitia Anim’est 2012. Propunerea Cehiei pentru Oscar de anul acesta, Alois Nebel este o animatie alb-negru extrem de atasanta: spre sfarsitul anilor ’80, un dispecer dintr-o gara din apropierea granitei se pierde in amintiri si incepe sa confunde prezentul cu trecutul, prilej numai bun pentru o privire asupra istoriei zbuciumate a Europei secolului al XX-lea. Filmul este bazat pe o trilogie de benzi desenate de Jaroslav Rudiš si Jaromír 99: realizat prin rotoscoping, tehnica prin care jocul actorilor este convertit in animatie, el pastreaza vibe-ul noir, de comics, indulcit insa din cand in cand cu tandretea din personaje. Cu aceeasi tehnică, de data asta intr-un stil diferit, este realizat si Gordo, calvo y bajito/Fat, Bald, Short Man (r. Carlos Osuna), o comedie amaruie despre complexele unui barbat de varsta mijlocie.
Lista continua in cu totul alt registru, spre deliciul fanilor anime: Children Who Chase Lost Voices from Deep Below este o animatie japoneza semnata de Makoto Shinkai, regizor deja numit de critici „noul Miyazaki”. Plin de fantezie, filmul urmareste o fetita retrasa in drum spre un taram misterios. Tot pentru copii a fost gandit si Selkirk, el verdadero Robinson Crusoe/Selkirk, the True Robinson Crusoe, in regia lui Walter Tournier: aventura piratului care porneste in cautarea unei comori este o animatie cu papusi, primul film stop-motion realizat in Uruguay. Papá, soy una zombi/Daddy, I’m a Zombie este o animatie spaniola in 3D nominalizata la Premiile Goya 2012, semnata de Joan Espinach si Ricardo Ramón. Filmul urmareste o adolescenta care, dupa ce sufera un accident, incearca sa se adapteze la noua ei viata de zombi: umorul negru e, evident, din partea casei.
In competitia internationala de scurtmetraj, 45 de titluri se vor intrece pentru Marele trofeu Anim’est. Din tari cu traditie in animatie ca Franta si Japonia si pana in Etiopia, trecand prin Spania, Marea Britanie, Germania, Olanda, Norvegia, Letonia, Rusia, Austria, Belgia, Polonia sau prin China, Noua Zeelanda, Australia, Chile, Mexic si Iran, a saptea editie Anim’est va fi cu siguranta un melanj plin de culoare si energie din toate colturile lumii.
Oh Willy…, animatia belgiana semnata de Emma de Swaef & Marc James Roels, vine la Anim’est dupa ce a concurat la prestigiosul festival de la Clermont Ferrand, fiind in acelasi timp si nominalizata la Cartoon d’Or, cel mai important premiu european pentru scurtmetraj de animatie. Un alt film dintre finalistele Cartoon d’Or este Edmond était un âne/Edmond Was a Donkey (r. Franck Dion), construit in jurul unui barbat tacut care incepe sa descopere cat de diferit este. Din competitia Festivalului de la Annecy, cel mai mare de gen din Europa, vine Father, o coproductie Bulgaria-Croatia-Germania semnata de Ivan Bogdanov, Moritz Mayerhofer, Asparuh Petrov, Veljko Popovic, Rositsa Raleva si Dmitry Yagodin, care exploreaza tocmai acele lucruri nespuse dintre tati si copii.
Trei membri ai juriilor din 2009 si 2010 se intorc la Anim’est, de data aceasta cu scurtmetraje in competitie: este vorba despre Simone Massi, cu Dell’ammazzare il maiale/About Killing the Pig, Regina Pessoa, cu Kali o pequeno vampire/Kali the Little Vampire si Georges Schwizgebel, prezent in competitie cu Romance.
Animatoarea americana Joan C. Gratz, inventatoarea tehicii papusilor din argila pictata si castigatoarea Oscarului pentru scurtmetraj din 1992, revine si ea in competitie cu Lost & Found, dupa ce a fost unul din invitatii editiei 2011, cand a concurat cu Kubla Khan si a sustinut un masterclass despre metoda ei extrem de personala de lucru.
Competitia filmelor studentesti numara 32 de titluri din Marea Britanie, Elvetia, Belgia, Danemarca, Norvegia, Estonia, Finlanda, Cehia, Slovacia, Croatia, Canada, China, Iran sau Israel. Dupa ce a concurat anul trecut cu Spots Spots, animatorul japonez Hu Yuanyuan se intoarce cu Sunset Flower Blooming, o animatie 2D despre o batrana care viseaza cu ochii deschisi intr-o gradina de flori. Cunoscuta scoala franceza de grafica Supinfocom participa anul acesta cu trei scurtmetraje (Jack and Chuck, L’ère bête si Red), iar Germania, tara invitata, prezinta sase filme din patru scoli diferite. Una din productiile germane este si ea nominalizata la Cartoon d’Or: Zing (r. Kyra Buschor & Cynthia Collins), o poveste in care biata moarte are o viata cum nu se poate mai banala.
Festivalul International de Film de Animatie Anim’est, membru al retelei pan-europene Cartoon, este organizat de Asociatia Este’n’est, cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei, Programului Media al Uniunii Europene si al Ogilvy.