Potrivit Eurobarometrului realizat la cererea Comisiei Europene pe baza unor date culese in noiembrie 2012, Romania se afla pe ultimele locuri privind spiritul apartenentei la spatiul UE. Doar un roman din doi se simte cetatean european.
Urmeaza britanicii, unde doar 48% dintre cei care au raspuns la acest chestionar au sentimentul de apartenenta la spatiul comunitar. De altfel, in Marea Britanie autoritatile vor sa organizeze un referendum pana in 2017, in urma caruia sa decida daca Regatul Unit mai ramane sau nu in Uniunea Europeana. Pe ultimele doua locuri ale clasamentului se afla Bulgaria şi Grecia.
Statele cu procente de peste 70% sunt Estonia si Spania – 73%, Danemarca si Polonia – 74%, iar cel mai inalt grad de identificare cu calitatea de cetatean european il intalnim in tari ca Luxemburg – 87% si Finlanda – 78%.
Potrivit precedentului Eurobarometru, increderea romanilor in directia urmata de Uniunea Europeana a scazut cu 14 procente, la 46%, in anul 2011, fiind cel mai scazut nivel inregistrat in Romania.
Cele mai importante date si interpretari din Eurobarometru:
- Politica de criza nu a adus nicio schimbare in standardele nivelului de trai si i-a determinat pe romani sa trateze cu scepticism valorile legate de realizarile Uniunii Europene;
- Romanii sunt interesati sa cunoasca mai multe detalii in principal despre dreptul de a putea munci intr-un alt stat membru, urmat de cel privind posibilitatea de a-si duce traiul intr-un alt stat membru (45%), un aspect puternic corelat cu posibilitatea de a migra catre o piata de munca externa fiind si serviciile de asistenta medicala (34%);
- Principala sursa de informare este televizorul, cu 97% dintre romani mentionand ca se uita cel putin o data pe saptamana la emisiuni transmise in aceasta maniera. La o diferenta semnificativa, urmeaza presa/ziarele (51%), radio-ul (64%), internet-ul (accesat de 43% dintre respondenti) si retelele de socializare (folosite de catre 28% dintre romani);
- Consultarea si informarea cu privire la chestiunile politice nationale este realizata in primul rand cu ajutorul televizorului (94%), urmat de presa/ziare (46%), radio (44%) si internet (23%). Acelasi trend ierarhic este mentinut si in cazul informarii cu privire la chestiunile politice europene: televizor (88%), presa/ziare (43%), radio (41%) si internet (22%).
Pentru Romania, datele au fost culese intre 02.11.2012 si 18.11.2012 pe baza unui esantion reprezentativ la nivel national de 1.014 persoane de 15 ani si peste. Marja de eroare a esantionului este de +/- 3,08% pentru un nivel de incredere de 95%. Sondajul a fost realizat sub coordonarea TNS Opinion&Social, la cererea Comisiei Europene. Datele au fost culese din cele 27 de state membre ale UE, cele trei tari candidate – Croatia, Turcia si Fosta Republica Iugoslava Macedonia -, plus Comunitatea Cipriota Turca.
Sursa: www.hotnews.ro
Sursa foto: www.capreform.eu