Interviu acordat de catre Sorin Lucaci, PR Manager al Targului urban de carte Bookland.
Cum, si cand a luat nastere Caravana BookLand?
Sorin Lucaci: BookLand a luat nastere in anul 2011, ca o alternativa viabila la targurile de carte existente deja pe piata romaneasca, iar in 2012 s-a pozitionat drept cel mai de anvergura proiect de acest gen din Romania, atat din punctul de vedere al acoperirii geografice, cat si al duratei. Initiativa noastra culturala a fost primita in toate colturile tarii, cu entuziasm si curiozitate, in acelasi timp. Anul trecut am fost prezenti in 39 orase – am pornit la drum pe 6 Martie la Giurgiu si ne-am oprim abia pe 24 Decembrie 2012 la Bucuresti – iar in fiecare oras poposim cate 6 zile, cu mici exceptii, in Bucuresti, Constanta si Suceava am stat doua saptamani. BookLand este un concept unic in Romania: targ urban de carte, organizat in centrele comerciale din marile orase. Coborand cartea din turnul de fildes, motto-ul dupa care se ghideaza este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheama, ci ii urmeaza!”
Ce reprezinta in esenta acest targ de carte?
S.L.: BookLand este un targ inedit, atipic, neconventional, un targ pe care, vreau sa cred, si l-au dorit multi romani. Este o caravana care, anul acesta (2013) strabate 19 orase ale tarii, timp de 42 de saptamani si care suplineste atat absenta celorlalte targuri de profil, cat si lipsa fizica a librariilor din tara, multe desfiintate sau intrate in insolventa in ultimii ani, atat din cauza crizei, cat si din cauza scaderii apetitului romanilor pentru lectura. Din acest motiv am creat si o librarie online (www.book-land.ro) care sa ramana conectata in permanenta la nevoia iubitorilor de carte, din fiecare oras al tarii. Cititorii isi pot comanda titlurile dorite si prin intermediul acestei librarii virtuale.
Este al treilea an de caravana, de periplu prin toata tara. Ce aduce inedit si atractiv acest targ in comparatie cu celelalte (Gaudeamus, Bookfest etc.), dar si in raport cu librariile? Care ii sunt obiectivele principale?
S.L.: In plus fata de celelalte targuri aducem tocmai aceasta noutate, faptul ca incercam sa acoperim o mare suprafata din teritoriul tarii, sa-i urmam pe toti iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei si evenimentele organizate in cadrul targului, zic eu, fac diferenta. Caravana BookLand organizeaza in fiecare oras unde poposeste, multe evenimente artistice si culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expozitii de pictura si sculptura, momente artistice realizate de copiii de la Scolile Populare de arta, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de arta, tineri actori de la teatrele de papusi, etc. Iar in raport cu librariile existente, incercam prin calitatea si diversitatea titlurilor prezentate sa facem aceasta diferenta.
Cum vi se pare piata de carte din Romania? Cum se descurca editurile in aceste vremuri de restriste?
S.L: Piata de carte din Romania este insuficient structurata si valorificata. Este o piata cu potential, in continua miscare, editurile fac eforturi disperate pentru a-si conserva resursele si portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste aceasta perioada foarte dificila din punct de vedere financiar. Din pacate industria cartii din Romania nu este la fel de profitabila ca cea din tarile dezvoltate: Germania, Franta, Anglia. Iar criza financiara a atins fara doar si poate si domeniul cartii. Putem spune cu siguranta ca piata de carte este in declin, si asta se reflecta si in activitatea targurilor de profil. Un sondaj realizat de Institutul Roman de Studii Sociale (IRSS) arata niste rezultate catastrofale: peste jumatate din populatie nu a terminat de citit nici o carte in 2012. Altfel spus, in medie, finlandezii cheltuiesc 11,3% din veniturile salariale pentru tot ceea ce tine de spectrul cultural. Nu britanicii, nu nemtii sau francezii, ci finlandezii! Iar pe locul doi se afla maltezii! Britanicii se plaseaza de abia pe locul cinci, iar nemtii pe zece! Iar pe ultima pozitie se afla romanii! Care chetuiesc mai putin de jumatate decat ocupantii primului loc! Stam mai prost decat bulgarii, vecinii nostri pe care-i privim cu atata superioritate!
In ce orase ati avut cele mai bune vanzari in 2012, cel mai mare succes?
S.L.: Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Brasovul. Intr-adevar este un oras turistic si asta s-a vazut in numarul foarte mare de vizitatori care au trecut pragul Caravanei BookLand, in Piata Sfatului. Dupa Brasov, as putea sa mentionez intr-un fel de top, Timisoara, Bucuresti, Cluj, Constanta, Baia Mare.
Ce tip de carte se vinde cel mai bine la targul dvs.?
S.L. Beletristica in proportie de 44% (in general literatura universala contemporana de la editura Polirom), dar si SF, de la editura Nemira, eseuri si critica literara de la Ideea Contemporana. Cartile pentru copii (povesti) dar si cartile educative au o pondere semnificativa, 27%; parintii aloca bugete considerabile pentru cartea scolara si educativa. Apoi cartile pentru mamici, cartile de parenting “Cum sa crestem un copil sanatos”, “Dezvolta increderea in sine a copilului tau”, cd-uri si dvd-uri, precum si carti aspirationale, motivationale, psihologie si de dezvoltare personala de la Editura Trei.
Ce asteptari aveti pentru anul 2013?
S.L.: Avem asteptari foarte mari in 2013, mai ales ca am schimbat putin strategia de promovare a cartii. Spre deosebire de anul 2012, in 2013 vom poposi cate doua saptamani in fiecare oras, timp suficient, spunem noi, pentru iubitorii de carte sa ne viziteze. De asemenea, in trei sferturi din locatii vom fi prezenti in piatete si parcuri, spatii neconventionale si in acelasi timp foarte accesibile publicului cititor.