„Piaţa este un sanctuar de încredere şi îngrijire, în limitele sale, toţi împărtăşim drepturi şi obligaţii egale”. Aşa stă scris, cu litere modeste pe o plăcuţă aurie în piaţa centrală din Stockholm. Povestea filmului The Square prezintă parcursul artei contemporane cu noi, un drum pavat de provocări dintre cele mai tulburătoare.
Producţie a anului trecut, şi deja premiat la prestigiosul Cannes cu premiul Palme d’Or, lungmetrajul The Square, regizat de olandezul Ruben Ostlund, impresionează prin dialoguri de mare fineţe şi imagini care întrec standardele artei cinematografice. E, cum s-ar spune prin ziarele străine, a piece of art. Şi e un film despre criza actuală a societăţilor dezvoltate. Cred că ţi-ar plăcea pelicula dacă, atunci când deschizi un film, te laşi, lipsit de prejudecăţi, în ochiul regizorului şi inima personajelor însufleţite de actori foarte talentaţi.
Încă de la început se prezintă opera de artă care dă cheia filmului. E vorba despre un pătrat conturat pe pavaj cu o bandă metalică incandescentă. Acest pătrat din piaţă este, metaforic, locul în care oricare trecător se poate refugia şi astfel semnalează că are nevoie de ajutor. E un îndemn la colaborare, la solidaritate şi la a te opri pentru scurt timp din vria propriei vieţi pentru a ajuta, necondiţionat pe cineva în nevoie. Ideea obiectului artistic devine foarte complexă odată cu problematicile pe care le presupune şi care sunt precis punctate pe parcursul celor două ore şi jumătate de cinema de bună calitate. În fond se punctează aspecte despre o societate nepregătită pentru o asemenea „nuditate”, pericolul pe care îl simţim când suntem dezgoliţi de propriile măşti, şi, mai mult, despre adevărata imposibilitate a reacţiei umane în faţa celuilalt.
Departe de a fi un film prea filosofic pentru mainstream, The Square, în traducere Pătratul sau Piaţa, îl prezintă ca personaj principal pe Chris, curatorul unui muzeu de artă contemporană, a cărui criză existenţială coincide cu aceea a artei actuale. E ca şi cum regizorul olandez desenează negru pe alb legătura dintre om şi artă şi care ar fi graniţele care îi despart. Să nu crezi că e un film … greu de digerat, dimpotrivă, The Square reuşeşte să-ţi deschidă pofta pentru filme bune în faţa cărora să nu-ţi vină să ronţăi ceva popcorn.
Un articol de Bianca Ioan