Stiluri alimentare in voga- vegan, vegetarian și raw vegan

În zilele de astăzi sunt trei mari stiluri alimentare„în vogă”. Vegetarian, vegan și raw vegan. Vegetarienii sunt cei mai permisivi, aceștia își permit să consume proteine animale cum ar fi: laptele, ouăle, mierea de albine și unii chiar și anumite tipuri de pește. Veganii sunt mai stricți, consumă doar mâncare vegetală, iar raw-veganii, cei mai stricți, mănâncă produsele crude, sau cum se mai numește: stilul de gătit „fără foc”.

Auzim din ce în ce mai des de aceste stiluri alimentare, dar puțini știu ce înseamnă cu adevărat. În aceste cazuri, ne confruntăm nu numai cu o dietă cu reguli precise, ci mai ales cu un stil de viață și un mod particular de a gândi.

Stilul de viață vegetarian

Termenii de „vegetarianism” și „vegetarian” datează din 1847, odată cu prima asociație vegetariană, British Vegetarian Society. Vegetarianismul este un stil alimentar în creștere, de fapt, în ultimii ani, mulți au luat această decizie. Este un cuvânt folosit frecvent, dar oare îl cunoaștem cu adevărat? Vegetarienii sunt cei care aleg să elimine din dieta lor orice fel de carne și pește. Consumul de derivați, adică ouă, lapte și brânzeturi, este sever limitat. Vegetarienii consumă în principal fructe și legume, atât gătite cât și crude, dar și multe cereale, leguminoase, paste, pâine și orez.

Cea mai sănătoasă dietă se bazează pe consumul de alimente pe bază de plante. Carnea, percepută ca mâncare inutilă, este exclusă.Vegetarienii identifică în reproducerea extensivă și intensivă una dintre principalele cauze ale degradării planetei noastre. Acestea se bazează pe date, precum cele din FAO, conform cărora industria animalelor generează mai multe gaze cu efect de seră decât întregul sector de transport. Prin urmare, consumul de carne este unul dintre motivele care au stat la baza schimbărilor climatice globale.

Unele religii promovează stilul de viață vegetarian. Un exemplu este religia hindusă, conform căreia vaca este un animal sacru și demn de venerație. Prin urmare, ființa umană nu ar trebui să se hrănească cu ea.

Dieta vegetariană din motive etice este legată de apărarea drepturilor animalelor. Ei consideră lipsit de etică uciderea, maltratarea și exploatarea animalelor destinate consumului uman (alimente, îmbrăcăminte, obiecte). Apără o viață și o moarte demnă de toate animalele.

Dacă luăm în considerare principiile de bază, putem spune, prin urmare, că stilul vegetarian nu este o alegere pur alimentară. Mai degrabă ar trebui să fie înțeles ca un set de atitudini  precum și ca un stil de viață. Este într-adevăr posibil și probabil ca o persoană vegetariană să refuze tot ceea ce implică exploatarea animalelor în beneficiul nostru. Aceasta include, de exemplu, decizia de a nu pune piciorul într-un restaurant care gătește carne sau de a participa la spectacole sau evenimente care implică prezența animalelor, cum ar fi taurină, palio, circ etc.

stiluri alimentare

Stilul de viață vegan

Termenul vegan este un neologism inventat de activistul englez Donald Watson. Alimentația unui vegan face parte dintr-o filozofie a vieții bazată pe refuzul oricărei forme de exploatare a animalelor din toate zonele. Acum nu există niciun restaurant care să nu aibă opțiunea „vegan” în meniu și nici nu este posibil să organizezi o cină cu prietenii, fără să întrebi pe cineva de la masă, dacă este vegan. Veganii, spre deosebire de vegetarieni, renunță, de asemenea, la produsele animale, respectiv lapte, brânză și ouă. Prin urmare, stilul lor este exclusiv de origine vegetală și include leguminoase, soia, tofu, cereale, fructe de orice fel.

Veganismul este dictat de principii etice al respectului pentru viața animalelor. Etica unui vegan se bazează pe neacceptarea ideii potrivit căreia omul își asumă dreptul de a dispune de viața altor animale așa cum crede el. Cei care consumă exclusiv alimente vegetale sunt protejați de la 20% la 80% mai mult de boli cardiovasculare, de la 20% la 60% de hipertensiunea arterială, cântăresc cu 10% mai puțin.

Stilul de viață raw vegan

Cunoscut în Statele Unite încă din 1950, curentul raw a luat amploare odată cu preocuparea din ce în ce mai mare pentru un stil de viaţă sănătos. Apogeul l-a atins în California. (restaurante cu mâncare crudă şi clinici de detoxifiere pe baza dietei raw.

Raw vegan este o expresie din limba engleză care înseamnă că un aliment este de origine vegetală 100% și este crud (neprocesat peste 42°C). Persoana care se defineşte ca fiind raw vegan este acea persoană care mănâncă numai alimente de origine vegetală, în cea mai mare parte care nu sunt procesate peste 42°C. Majoritatea raw veganilor consumă între 30% şi 90% alimente neprocesate termic dar toate sunt 100% vegetale. Nu puţini sunt cei care se specializează pe cont propriu în această direcţie, adunând informaţii şi fiind conectaţi la tot se apare nou în acest sens.

Trebuie notat totuși și faptul că stilul de viață raw are și o versiune raw food, care este raw, dar nu și vegană. Aceasta nu exclude complet produsele de origine animală. La prepararea mâncării se pot folosi și ouă, lapte sau chiar pește, cu condiția ca acestea să nu fie gătite. Deși este atât de restrictiv, regimul raw vegan implică o mare diversitate a alimentelor consumate, în mare parte datorită faptului că un adept al acestui stil de viață este nevoit să se orienteze automat spre anumite alimente care nu fac parte dintr-o dietă obișnuită, bazată pe bucătăria tradițională românească.

Trecerea la un stil de alimentație raw vegan aduce cu sine o mulțime de beneficii. Unele dintre acestea pot fi pur psihologice (sentimentul unui nou început, al unui restart, al unei schimbări sau reașezări), altele derivă chiar din simplul fapt că limitarea la produse raw elimină automat din alimentație o serie de produse foarte procesate care conțin adaosuri și substanțe nocive, cum ar fi cașcavalurile, conservele sau preparatele prăjite.

Dacă ești genul de persoană preocupată de dezvoltare spirituală, etică, ecologie sau moralitate, acest regim va avea un efect benefic asupra relației tale cu propria persoană, te vei simți mai împlinit și mai echilibrat.

Nu trebuie să uităm totuși că suntem cu toții foarte diferiți și că stilul raw vegan comportă și o serie de riscuri mari care nu trebuie trecute cu vederea.

Există vitamine și alte substanțe nutritive pe care o astfel de dietă nu le poate furniza, cum ar fi vitaminele B12, D, K2. De asemenea, persoanele care adoptă un regim exclusiv raw vegan pot avea probleme cu lipsa unor minerale precum fierul și zincul sau a acizilor grași Omega-3.

Cu toate acestea, alegerea variantei extreme de 100% raw vegan este o decizie care trebuie cântărită foarte bine. Cheia unei vieți cât mai sănătoase stă în a rămâne flexibili și a fi cât mai atenți la nevoile specifice ale corpului nostru.

Search